I 2024 har både Google og Microsoft innført nye krav for å forbedre sikkerhet rundt e-post. Disse endringene kan påvirke hvordan du både sender og mottar e-post.
- Blokkering av bilder: Gmail blokkerer nå bilder som standard fra ukjente avsendere. Tankekors for de som har bildelogo i e-postsignatur 😉
- Strengere autentisering: Det kreves nå fra begge tilbydere at SPF og DKIM er satt opp, og at IP-adressen man sender fra stemmer overens med det som er satt på DNS-nivå. Microsoft vil gjerne at alle skal sette opp DMARC, mens Google kun krever dette hvis man sender mer enn 5,000 e-poster daglig.
Vår anbefaling er å sette opp alle tre, og stryke både Google og Microsoft med hårene, slik at man får en best mulig totalvurdering. Dette gir e-posten en reell sjanse til å bli levert i innboksen på første forsøk, og e-post er helt klart best når den kommer frem.
Begrepsforklaring
- SPF, Sender Policy Framework, bekrefter avsenderens identitet. Uten dette kan man sende e-post på vegne av andre.
- DKIM, DomainKeys Identified Mail, er en mekanisme for signering av e-poster. Her må den offentlige nøkkelen (som ligger i DNS-innstillingene for domenet) samsvare med signaturen på e-postene som blir sendt.
- DMARC, Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance, er som en dørvakt: Hva skal skje med meldinger som mangler SPF og DKIM? Bør de settes i karantene? Avvises? Eller bør vi slippe gjennom selv om det ikke klarte å bevise sin identitet? Brukes for å forhindre at phishing- og andre angrep havner i innboksen.
Hvordan ligger du an? Test selv!
Besøk https://mail-tester.com/ for å teste din egen e-post. Send en e-post til adressen du får opp på skjermen og sjekk så din score. Her kan du i tillegg se om du har havnet på noen blokkeringslister.
Husk at e-post blir et stadig viktigere verktøy for kommunikasjon. Ved å følge de nye kravene kan du sikre at dine e-post når frem til mottakerne.
Kontakt oss på hei@vilmar.no om du trenger hjelp med enten SPF, DKIM eller DMARC.
Les mer: